Iedereen kent het wel: aan het einde van een lekkere warme zomer, waarin je ook nog eens lekker op vakantie bent geweest, begint de temperatuur af te nemen. De herfst doet zijn intrede en met een lange en koude winter voor de boeg, levert dat voor veel mensen een dipje op. Dit kan op verschillende manieren tot uiting komen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat je je wat ongelukkiger voelt of dat je weinig energie hebt. Al met al is het niet de prettigste periode van het jaar. Toch zijn er wel degelijk tips, die je kunnen helpen om het bekende herfstdipje tegen te gaan. De belangrijkste zullen we voor je op een rij zetten.

Eet de juiste dingen

Om ervoor te zorgen dat je niet continu energieloos bent en dat je nergens zin in hebt, is het een aanrader om echt wintervoedsel te eten. Boerenkool, stamppot andijvie, hutspot en ook wild zorgen ervoor dat je meer dan voldoende vitamines binnenkrijgt. Ook is het belangrijk om energievreters zoveel mogelijk te mijden. We bedoelen dan met name producten met veel suiker, zoals snoep, gebak en energy drank. In al deze producten zit veel suiker, die je op de korte termijn wel een energieboost zullen geven. Op de lange termijn (na een uur of iets langer) zul je echter merken dat je veel minder energie over hebt dan voor de inname van de suikerrijke producten. In het geval van energy drank en koffie wordt de energieboost op korte termijn en dus de energiedip op lange termijn nog een versterkt. Dit heeft te maken met het feit dat in beide producten cafeïne zit.

Ga zoveel mogelijk naar buiten

Uit onderzoek blijkt dat mensen in de herfst en winter minder zin hebben om ’s ochtends hun bed uit te komen dan in de lente of herfst. Je warme bedje is immers een veel prettigere omgeving dat de kou buiten. Toch is het juist in de winter belangrijk om naar buiten te gaan. Op deze manier kan je lichaam namelijk vitamine D aanmaken. Vitamine D zorgt er letterlijk voor dat je vrolijk wordt. Het is dus een uitstekend idee om een lange fietstocht te maken, zodat je lichaam dus voldoende vitamine D aan kan maken. Wel is het daarbij natuurlijk belangrijk dat je goede en warme winterkleding aantrekt. Als je het koud hebt, verbruikt je lichaam namelijk relatief veel energie. Je lichaam moet dan immers weer opgewarmd worden. Van dat energieverlies word je op de lange termijn dan weer moe. Zorg dus dat je goed voorbereid naar buiten gaat.

herfstdip2

Lees ook: 5 tips tegen een winterdip!

Leg je telefoon weg en ga sporten

Als je door de herfstdip al niet lekker in je vel zit, kan het verstandig zijn om je mobiele telefoon aan de kant te leggen. Laat al die sociale media eens rusten. Veel mensen worden daar namelijk ongelukkig van. En als je al in de herfstdip zit, dan kun je dat natuurlijk niet gebruiken. Gaan in plaats daarvan naar de sportschool of ga een rondje hardlopen. Sporten zou namelijk een manier kunnen zijn om uit een wat ongelukkiger gevoel te komen.

herfstdip3

Heb jij vaak last van een herfstdip? Laat het ons weten in de reacties hieronder!