Voor veel mensen is het lastig om bepaalde taken direct uit te voeren. Ze stellen alles maar uit tot het laatste moment wanneer het echt moet gebeuren. Alles uitstellen is een slechte gewoonte en dit kan uiteindelijk leiden tot grote problemen. Je kan bijvoorbeeld in de knoop komen met je werkzaamheden dat je bepaalde deadlines niet behaald omdat je alles hebt uitgesteld tot het laatst. Wanneer je alles op het laatste moment moet uitvoeren, kan het zo zijn dat je teveel moet doen en dat je hierdoor de deadline niet haalt. In dit artikel geven we je 4 tips die ervoor zorgen dat je nooit meer dingen hoeft uit te stellen!
#1. Maak een lijstje
Als je zelf last hebt van het uitstellen van taken dan is het vooral verstandig om te gaan werken met een lijstje. Door een lijstje opstellen zorg je voor overzicht en weet je wat je taken zijn voor de bepaalde dag. Voordat je naar bed gaat moet je dan een lijstje maken met de taken die je de volgende dag wil afronden. Als je wakker wordt weet je precies wat je te doen staat. Stel voor de taken ook bepaalde deadlines in die je wil halen. Hierdoor ga je gemotiveerder en doelgerichter aan de slag.
Lees ook: 3 tips om meer discipline te krijgen!
#2. Belangrijkste taken het begin van je dag doen
Nu je jouw lijstje voor de dag al klaar hebt liggen kun je direct aan de slag gaan met je taken. Het is belangrijk om dit lijstje ook op te gaan delen en er een bepaalde rangschikking van maken om erachter te komen welke taak voor jou het belangrijkst is. De belangrijkste taken kun je dan aan het begin van de dag doen wanneer je concentratie nog het beste is. Het afronden van je taken werkt verslavend en geeft je momentum. Als je jouw belangrijkste taak van de dag hebt afgerond dan krijg je een gevoel van dat je alles aan kunt. De overige taken zijn dan een fluitje van een cent.
#3. Taken opdelen
Soms krijg je te maken met grote taken. Vaak heb je dan het gevoel om deze taak voor je uit te schuiven omdat het zoveel werk is. Wat je dan het beste kunt doen is om de taak op te delen in verschillende kleine taken. Stel dat je op je werk een grote opdracht voor een klant uit moet voeren. Je hebt in totaal 4 uur nodig om deze opdracht af te ronden en je ziet er tegenop. Het beste is om de opdracht te verdelen en dat je iedere keer een uurtje eraan werkt. Hierdoor krijg je het gevoel dat de taak best goed te doen is en dit geeft je weer een boost voor de rest van de dag. Voorkom uitstellen en verdeel je werk in kleine taken!
Lees ook: Echt gelukkig zijn: hoe pak je dit aan? 4 tips!
#4. Probeer afleiding te vermijden
Je goed kunnen focussen kan soms moeilijk zijn. Er zijn verschillende afleidingen in huis en op kantoor die ervoor kunnen zorgen dat je minder geconcentreerd bent. Door de afleidingen te beperken ga je is het mogelijk om sneller en geconcentreerder door te kunnen werken. Eén van de grootste afleidingen voor mensen is de smartphone. Vaak ga je even je mobiel erbij pakken om te scrollen op facebook of instagram en voor je het weer zijn er twee uur voorbij. Probeer met jezelf af te spreken dat je voor een bepaalde tijd geen smartphone aanraakt. Kies er bijvoorbeeld voor om de hele ochtend zonder je smartphone te doen en dan vanaf je eerste pauze even een kijkje mag nemen. Op deze manier is het makkelijker om je deadlines te behalen en minder dingen uit te stellen.
Doe jij dat ook zoveel? Dingen uitstellen? Laat het ons weten in de reacties hieronder!