De weg naar een succesvolle beursdeelname

We hebben lang moeten wachten, maar na een lange periode van virtuele beurzen en digitale beursstands is het eindelijk weer zo ver. We mogen weer de beurs op om te netwerken op indrukwekkende locaties. Sta jij binnenkort met je bedrijf tussen de concurrenten uit hetzelfde vakgebied en wil je ervoor zorgen dat jouw beursdeelname een groot succes wordt? Laat ons je helpen op de weg naar een succesvolle beursdeelname. 

Stap 1. Het doel 

Voordat je gaat nadenken over de invulling van jouw beursdeelname en stand is het heel belangrijk om in beeld te brengen waarom je deelneemt. Vaak ontstaat het idee van een deelname uit een bepaald vraagstuk of een bepaald probleem. Ben je opzoek naar nieuwe relaties, wil je merk- of naamsbekendheid vergroten of wil je een nieuw product onder de aandacht brengen? Wanneer je dit doel concreet hebt gemaakt, is het van belang dat alle werknemers van dit doel op de hoogte zijn. Dit draagt bij aan duidelijke communicatie en zorgt ervoor dat jullie als bedrijf sterker overkomen bij de bezoeker.

Stap 2. De standplaats

Bij het vinden van de juiste standplaats is er een ding van groot belang; de locatie. Helaas is het niet altijd mogelijk om de exacte plek van de stand zelf uit te kiezen. Mocht dit wel het geval zijn, dan is het een goed idee om op een aantal zaken te letten. De plattegrond van de beurs is altijd vooraf al beschikbaar. Let bij deze plattegrond goed op welke looproutes de bezoeker die jij aan wilt trekken waarschijnlijk gaat bewandelen. Denk hierbij aan seminars of lezingen die ze zullen bezoeken, maar ook aan de simpele zaken als toiletbezoek of horecagelegenheden. 

Afhankelijk van de doelgroep en het doel van jouw deelname aan de beurs, kun je kijken wat er nodig is om jouw standplaats in te richten. Zijn dit statafels om aan te socializen? Wil je een gezellige zithoek creëren of kies je zelfs voor een bar? Een goede indeling zorgt voor functionaliteit en dat helpt bij een soepel verloop van de beurs. 

Klinkt deze inrichting als een veel te grote uitgave? Geen zorgen, want bijna alles is tegenwoordig te huren. Zo kun je zelfs een laptop huren voor de enquêtes. Een partij die dit grootschalig doet en binnen 24 uur levert is Irent. 

Stap 3. Imponeren

Wanneer de beurs van start is gegaan is het grootste doel; bezoekers naar jouw stand toetrekken. Er zijn veel verschillende facetten die hier aan bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan hapjes en drankjes. Bezoekers zijn de hele dag aan het rondlopen en als ze ergens gratis kunnen eten of drinken is dit een goed ‘lokmiddel’. 

Wat ook goed werkt is het inzetten van een autoritair persoon. Iemand die jullie verhaal goed kan overbrengen, maar ook de aandacht trekt. Denk aan een komiek of een bekend persoon. Dit zijn vaak ook mensen die veel worden vastgelegd op beeld. Dit is een mooie manier om te zorgen dat de bezoekers worden herinnerd aan jullie naam en merk. 

Het laatste middel om mee te imponeren zijn cadeaus en geschenken. Echter heeft gedachteloos cadeaus uitdelen geen zin. Zorg dus dat er een verhaal achter zit en dat het iets is waar de bezoeker écht iets aan heeft. Denk hierbij aan een paraplu, bidon of notitieblok. Wanneer hier duidelijk een logo op staat zorgt dit weer voor een blijvende herinnering aan jouw bedrijf. 

Stap 4.  De evaluatie

Om de resultaten van de beursdeelname te meten is het goed om een aantal vragen aan jezelf te stellen. Wat ging goed en wat kon beter? Dit zijn zaken die kort na de beurs nog vers in het geheugen zitten. Het is daarom van belang om na de beurs ruim de tijd in te plannen om deze zaken te evaluerenHeb je tijdens de beurs ook vragenlijsten bijgehouden of enquêtes afgenomen? Zorg dat dat de resultaten hiervan worden uitgewerkt en dat je de geïnteresseerde bezoeker tijdig opvolgt.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten