Slapeloosheid is een issue waar veel mensen mee kampen. De stress van het dagelijks leven, de werkdruk en andere factoren dragen hier aan bij. Hoe zorg je voor een goede nachtrust?

Belang van goede nachtrust

Het hoeft geen betoog meer dat een goede nachtrust van groot belang is. Een goed nachtrust heeft een positieve invloed op je functioneren overdag, dat is een bekend feit. Maar wat nu als jij die goede nachtrust helemaal niet krijgt? Wanneer je kleine kinderen hebt kunnen jouw nachten als ouder behoorlijk verstoord worden door wakkere, huilende of zieke baby’s en kinderen. Heb je een baan buitenshuis dan kan dat je opbreken als jij die nachten alleen moet opvangen. Probeer met je partner te regelen dat je om de beurt de zorg neemt voor de kinderen die ’s nachts rondspoken. Er zijn echter nog veel meer factoren die jouw nachtrust kunnen verstoren: herrie bij de buren, muziek in het weekend van de cafés en discotheken in jouw dorp of stad.

slapeloosheid tips voor goede nachtrust

Lees ook: Dit zijn de 4 voordelen van naaktslapen!

Oorzaken slapeloosheid

Allemaal vervelende factoren van buitenaf, waar je niet zoveel aan kunt veranderen. Je kunt bijvoorbeeld wel je ramen sluiten, rolluiken aanschaffen, oordopjes indoen. Jouw verstoorde nachtrust kan echter ook helemaal bij je zelf liggen. Je bent gestrest bijvoorbeeld, je slaapt overdag, je komt te weinig buiten, je eet ’s avonds laat teveel voordat je naar bed gaat en ook dat kan je uit je slaap houden, je kijkt te lang tv of zit te lang achter de pc of bent de hele avond aan het appen. Dit is allemaal niet bevorderlijk om heerlijk in slaap te vallen, waardoor je wellicht niet uitgerust bent als de wekker gaat. Niet iedereen heeft evenveel uren slaap nodig. Weet jij hoeveel uren slaap jij nodig hebt om overdag optimaal te functioneren?

slapeloosheid tips voor goede nachtrust 2

Lees ook: 6 tips om je seksleven een boost te geven!

Tips tegen slapeloosheid

Nu je weet waardoor je niet goed in slaap kunt komen, kun je proberen dat te vermijden en wat kun je nog meer doen?

  • Slaap in een kamer die fris en donker is.
  • Zorg overdag voor voldoende beweging, zodat je ’s avonds lichamelijk moe bent.
  • Zorg ervoor dat je hoofd leeg is, dat zal echter bijna nooit het geval zijn. Hinderen gedachten je om in slaap te komen, schrijf ze op. Leg papier en pen naast je ben en schrijf belemmerende gedachten van je af.
  • Maak voor het slapen gaan een wandeling.
  • Drink een beker warme melk met honing bijvoorbeeld.
  • Doe ontspanningsoefeningen (die je hebt geleerd tijdens de yoga
  • Zet een rustig muziekje op.
  • Lees een boek (niet te spannend).
  • Neem een vaste tijd om naar bed te gaan.
  • Schakel hulp in als het slapen je ondanks allerlei tips niet lukt en wanneer de periode van slapeloosheid langdurig aanwezig is. De eerst stap is een bezoek aan de huisarts.
  • Sluit je aan bij een groep voor mindfulness, doe aan yoga en praat met andere mensen over je slaapproblemen. Je kunt elkaar hierin bijstaan en wellicht wat tips geven. Begin niet zonder doktersadvies aan slaapmiddelen. Het gevaar van verslaving is een groot risico en je krijgt er dan nog een probleem bij.

Heb jij moeite met in slaap vallen? Laat het ons weten in de reacties hieronder!