Misschien werd je geïnspireerd toen je op zaterdag door de zoveelste conceptstore liep met precies hetzelfde assortiment als de laatste 5 winkels die je had gezien, of misschien droomde je er al heel lang van: het openen van je eigen winkel. Als groot fans van ondernemerschap kunnen wij dat natuurlijk alleen maar aanmoedigen, maar toch zijn er een aantal praktische zaken waar we je graag op wijzen voordat je je head first in de wondere wereld van retail stort. Speciaal voor jou hebben we een aantal zaken onder elkaar gezet die je als beginnend ondernemer zeker niet mag vergeten.
Productkeuze (.. en de concurrentie)
Het eerste waar je over nadenkt is wat je gaat verkopen: logisch! Je wilt een assortiment dat net even anders is dan het aanbod van de rest, aansluit bij je eigen smaak, en precies die doelgroep aanspreekt die jij voor ogen hebt. Waar je misschien niet zo snel aan denkt, en wat ook minstens net zo belangrijk is, is het onderzoek wat je moet doen voordat je in het wildeweg mooie spullen begint in te slaan.
Een goed vooronderzoek voordat je een winkel opent bestaat uit verschillende onderdelen. De meeste daarvan kun je vanuit jezelf redeneren. Vragen als ‘wat is mijn doelgroep?’ en ‘hoe sluiten mijn producten aan bij hun interesses?’ of ‘hoe bepaal ik de inkoop- en verkoopprijs van mijn producten?’ kun je onafhankelijk beantwoorden voor jezelf.
Een minder geïsoleerde vraag is: wie zijn mijn concurrenten en wat doen zij? Hoe ironisch het ook klinkt: een verstandig ondernemer laat de invulling van zijn onderneming deels bepalen door wat zijn concurrenten doen. Of eigenlijk: wat zij NIET doen. Als retailer moet je er voor zorgen dat je opvalt. Onderzoek of het mogelijk is om merken aan te bieden die nog niet in jouw stad verkocht worden, een concept op te zetten wat je nog niet eerder bent tegengekomen in de buurt, of een niche te creëren waar naar jouw mening te weinig aandacht aan besteed wordt. Het creëren van deze unique selling points (USP’s) zal uiteindelijk bijdragen aan jouw succes.
Lees ook: 3 tips om meer discipline te krijgen!
Locatie (.. en het bestemmingsplan)
Location, location, location – voor fysieke winkels is het een ontzettende belangrijke factor. Huurprijzen in drukke winkelstraten zijn duurder, maar het pand biedt meer zekerheid. Aan de andere kant is de lagere prijs van een pand in een up and coming buurt het risico van minder bezoekers in het begin misschien wel waard. Welke keuze je hier ook maakt, check altijd het bestemmingsplan van je droompand. Er is niets zo vervelend als een naam voor jezelf maken binnen een bepaalde buurt, en dan na een half jaar gedwongen op zoek moeten naar een andere locatie (het liefst natuurlijk binnen dezelfde buurt) omdat de gemeente van plan is om iets anders te doen met die grond.
In dezelfde categorie valt ook het checken van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Hier kun je de toegestane openingstijden van je toekomstige winkel vinden, en de tijden voor laden en lossen. Het is een van de saaiere aspecten van het openen van een eigen onderneming, maar als je uitzoekt wat je plichten – en misschien nog belangrijker; je rechten – zijn, sta je een stuk sterker en beter voorbereid in je schoenen.
Working 9 to 8 (.. en misschien online?)
Een van de grootste misconcepties bij het runnen van een eigen winkel is dat je werkdag gelijk staat aan je openingstijden. Je opent, sluit af, en daarnaast ben jij verantwoordelijk voor het bijhouden van je voorraad, en het onderhouden van deals die je hebt met leveranciers. Dolly Parton werkte misschien van 9 to 5, maar als winkelier kun je eerdere denken aan uren die rustig richting de 9 to 8 gaan.
Zorg er om die reden voor dat je de minder leuke dingen zo makkelijk mogelijk maakt voor jezelf. Er zijn tegenwoordig genoeg retail kassasystemen die je helpen met het bijhouden van je voorraad, waardoor jij na sluitingstijd sneller naar huis kunt. Een goed voorbeeld is Lightspeed Retail, een systeem wat je helpt met het bijhouden van je voorraad en het organiseren van je leveranciers. Daarnaast helpt het je ook bij het creëren van een persoonlijke winkelervaring door je de mogelijkheid te geven om klantprofielen te maken.
Mocht je na een tijdje het gevoel krijgen dat jouw concept een groter publiek verdient: ben niet bang om de overstap te maken naar online verkoop! Met behulp van systemen die omnichannel verkoop aanbieden is het relatief makkelijk om je onderneming uit te breiden en je klanten de juiste ervaring te bieden, of dat nu offline of online is.
Het openen van een winkel is fantastisch, maar kan soms een aantal onverwachte obstakels met zich meebrengen. We hopen je hiermee een handje te kunnen helpen. Heel veel succes!
Dit artikel is in samenwerking met Lonneke van der Werff van Lightspeed geschreven