Een eigen kledinglijn klinkt voor veel mensen als een onbereikbare droom. Als je voor jezelf een duidelijk plan hebt gemaakt over wat voor soort kleding je graag wil verkopen en je de creativiteit hebt om je eigen kleding te ontwerpen, dan is het echter absoluut niet onmogelijk om je eigen kledinglijn te beginnen. Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet!
#1. Een duidelijk plan voor ogen
Belangrijk is dus wel dat je een duidelijk plan hebt. Het heeft namelijk geen zin om lukraak te werk te gaan. Voordat je begint met het ontwerpen van kleding, is het belangrijk om voor jezelf op een rij te hebben hoe je denkt geld te verdienen aan de kledinglijn. Hoe, waar en aan wie wil je de kleding gaan verkopen? Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw kleding gaat opvallen? Dat zijn belangrijk zaken om over na te denken, voordat je daadwerkelijk gaat beginnen met het ontwerpen van kleding en het maken van investeringen.
#2. Ontwerp kleding die mensen willen kopen
Ook al is het natuurlijk fantastisch om je creativiteit kwijt te kunnen in het ontwerpen van kleding, is het wel het uiteindelijke doel om de kleding ook te verkopen. Daarom is het belangrijk om marktonderzoek te doen bij de doelgroep die je wil aanspreken. Als jij bijvoorbeeld kinderkleding wil gaan verkopen, dan is het wel belangrijk om te onderzoeken wat kinderen graag dragen. Hou dus de laatste modetrends goed in de gaten. Als jij er voor zorgt dat de door jou ontworpen kleding aansluit bij de modetrends, dan is de kans groter dat de kleding meer verkocht gaan worden.
#3. Wees onderscheidend
Wel is het dan belangrijk om niet in de valkuil te lopen door de modetrends te veel te kopiëren. Het is wel belangrijk om onderscheidend te zijn. Als je hetzelfde maakt als je concurrenten in de branche, dan is de kans niet groot dat dat heel veel klanten oplevert. Jij komt als startende ondernemen immers net kijken. Als je niet onderscheidend bent, dan hebben mensen geen reden om ineens bij jou kleding te gaan kopen. Het is dus belangrijk om goed in kaart te hebben wat je belangrijkste concurrenten precies verkopen. Op die manier kun jij namelijk onderscheidend zijn. En dan nog kan het zijn dat je niet direct aan de lopende band kleding verkoopt. Belangrijk is om in dat geval geduldig te blijven, door te zetten en vertrouwen te houden in jouw plan.
#4. Personaliseer de kleding die je verkoopt
Om een goede naam om te bouwen, is het professionaliteit erg belangrijk. Het is immers belangrijk om als kledinglijn groot te worden, maar ook om groot te blijven. Het is wel zo prettig als mensen de kledingstukken die ze kopen ook waarderen. Iets wat kan bijdragen aan de professionaliteit en tevens zorgt voor een persoonlijke touch, is het laten maken van hangtags en gepersonaliseerde labels. Dit kun je bijvoorbeeld laten doen bij Dutch Label Shop.