wanbetaler

Wat te doen als een opdrachtgever niet betaalt? 6 tips!

Werken als ZZP’er is hartstikke leuk. Zo heb je veel vrijheid: je kunt zelf bepalen wanneer je werkt en waar je werkt. Er zitten echter ook nadelen aan freelancen. Zo kun je te maken krijgen met wanbetalers. Klanten die je factuur niet op tijd betalen, of zelfs helemaal niet betalen. Hierdoor kun je als ZZP’er financieel in de problemen komen. Gelukkig zijn er een paar dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat desbetreffende klant toch betaalt. Hieronder 6 tips!

#1. Zorg voor een correcte factuur

Het begint allemaal bij de inhoud van de factuur. Er zijn een paar gegevens die volgens de wet op je factuur moeten staan. Staan deze gegevens er niet op? Dan heb je geen voet om op te staan in het geval van een niet betalende klant. Gegevens die op je factuur moeten staan zijn: Kvk-nummer, btw-nummer, factuurdatum, factuurnummer en betalingstermijn.


#2. Betalingsherinnering

Staat deze informatie allemaal op de factuur en is de betalingstermijn inmiddels verstreken? Dan is het tijd om een ‘vriendelijke’ herinnering te sturen. Vermeld op een vriendelijke manier dat de betalingstermijn is verstreken en verzoek de klant om de factuur zo spoedig mogelijk te betalen.

wanbetaler-3

Leestip: Thuiswerken was nog nooit zo makkelijk: 7 tips!


#3. Nabellen

Blijft de betaling na deze herinnering alsnog uit? Dan raakt je geduld waarschijnlijk op. Toch is het belangrijk om rustig te blijven en het probleem professioneel aan te pakken. We raden je aan om op dit moment telefonisch contact op te nemen met desbetreffend bedrijf. Zorg er opnieuw voor dat je ‘vriendelijk’ en ‘beleefd’ blijft. Je wilt immers geen gespannen sfeer creëren.


#4. Tweede betalingsherinnering

Kun je de wanbetaler niet telefonisch bereiken? Of heeft hij beloofd te betalen, maar blijft de betaling vooralsnog uit? Dan is het tijd om een tweede betalingsherinnering te sturen. Probeer ook hier ‘beleefd’ en ‘vriendelijk’ te blijven. Wel kun je bij deze brief of e-mail wat duidelijker zijn. Geef een waarschuwing en geef aan dat je, indien er nog steeds niet betaald wordt, genoodzaakt bent om verdere stappen te ondernemen.


#5. Een incassobureau inschakelen

Nog steeds geen betaling ontvangen? Dan is het nu tijd om een incassobureau in te schakelen. Het inschakelen incassobureau houdt in dat dit bedrijf het verder voor je afhandelt. Het incassobureau zal ervoor proberen te zorgen dat de wanbetaler alsnog betaald. Veel incassobureaus werken met een ‘no cure = no pay’ beleid. Dit houdt in dat wanneer er geen geld geïncasseerd wordt, je ook geen incassokosten hoeft te betalen.

wanbetaler-2

Leestip: Met behulp van deze apps vergeet je nooit meer iets!


#6. Naar de rechter

Als het met behulp van een incassobureau ook niet lukt om het probleem op te lossen dan kun je overwegen om naar de rechter te stappen. Indien je een zakelijke rechtsbijstandsverzekering hebt, kun je een juridisch expert inhuren die de wanbetaler een dagvaarding stuur waarin staat dat hij of zij zich moet verantwoorden bij de rechter. Over het algemeen laten wanbetalers het niet zover komen, maar bij een enkeling is deze maatregel wel nodig.

Heb jij weleens te maken gehad met een wanbetaler? Hoe liep dit af? Laat het ons weten in de comments hieronder!

  1. Ook onlangs het hele traject doorlopen, tot aan rechter aan toe. Heb meerwerk geleverd, maar gewoon aan de oorspronkelijke offerte gehouden. Oplevering van website en drukwerk ging prima, helemaal tevreden. De laatste factuur volgde, maar toen bleef het stil aan de overkant. Herhaaldelijk voicemail ingesproken (ook zo van: als het nu niet uitkomt of lukt: geen probleem, dan komen we er heus wel uit) maar doordat het stil bleef, toch maar aanmaningen gestuurd en uiteindelijk incassoburo ingeschakeld. Dat ging door naar de rechtbank: gewonnen! …Maar eigenlijk ook niet. Want het hielp niets, ze kwam niet over de brug. Het ging in dit geval om een bv, die thuis gehouden wordt (kantoor aan huis) en er viel niets te ‘halen’ door het incassoburo. Het heeft me uiteindelijk een flinke schuld opgeleverd (drukwerk, stockmateriaal, incassoburo en de rechtszaak moet toch door iemand bekostigd worden) en ik sta met lege handen en een bak frustratie. Dus ik zal dit traject eerlijk gezegd niet meer zo snel ingaan.

  2. Wanneer mijn klanten niet betalen stuur ik altijd een email waarin ik ze nog een week de tijd geef. Mocht er dan nog steeds niet betaald zijn, dan plan in een telefonische afspraak in waarop mijn meeste klanten dan wel betalen. Wanneer je je rechten kent en deze communiceert naar de betreffende partij, creëer je in ieder geval aandacht en laat je zien dat je het er niet bij laat zitten.

  3. Wanneer mijn klant niet betaalt, bel ik deze persoon altijd meteen op. Hiermee laat je weten dat je het er niet bij laat zitten of soepel bent wanneer het aankomt op de betaling. Heb gelukkig nog maar zelden een incassobureau hoeven in te schakelen.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten