Groenten: we weten allemaal dat ze erg gezond zijn. Het behoort zelfs tot een van de belangrijkste voedingsstoffen van de schijf van vijf. De minimale inname volgens het voedingscentrum voor een volwassenen is dan ook 200 gram per dag. Helaas halen veel volwassenen dat bij lange na niet. Dat is natuurlijk erg zonde, want groentes bevatten waardevolle: mineralen, antioxidanten en vitaminen. Veel groenten beschermen je zelfs tegen:

  • diverse soorten kanker,
  • hart en vaatziekten,
  • diabetes,
  • darm kwalen en ziekten,
  • en obesitas.

Gezond!

Zo zijn er nog veel meer redenen op te noemen waarom groenten gezond voor je zijn. Toch zijn ze niet populair en consumeren wij ze nog steeds te weinig. Het schijnt zelfs dat wij de aanbevolen hoeveelheid van 200 gram per dag niet eens halen. Ergens begrijpelijk daar 200 gram in een keer weg eten voor sommige mensen best moeilijk kan zijn, helemaal als je niet zo’n fan van groente bent. Toch is dat ook wel weer vreemd want met een beetje creativiteit kan je makkelijk 200 gram groente per dag halen of zelfs meer. Hieronder een aantal tips hoe je aan de minimale groente consumptie per dag komt.

groenten-eten-3

Leestip: Zo maak je je eigen moestuin: 4 tips!


Smoothies en sap

Sapjes en smoothies zijn erg populair. De sap en smoothie bar’s komen dan ook als paddestoelen uit de grond. Toch is er alom bekend gemaakt dat teveel fruitsapjes niet gezond is, dit omdat je suikerspiegel dan te snel omhoog kan gaan. Vervang daarom je fruitsapje eens voor een groente sapje of smoothie of combineer groente met fruit. Selderij of spinazie kan een erg lekkere toevoeging zijn. Toch drink het ook met mate. Maar een paar groente smoothies of sapjes per week brengen je groente consumptie alweer wat omhoog.

groenten-eten-2

Leestip: 7 budgetvriendelijke tips voor vegetariërs!


Broodbeleg

Een standaard boterham met kaas is ook maar saai. Denk er daarom eens aan om er groente aan toe te voegen. Komkommer op je boterham met kaas is bijvoorbeeld erg lekker. Maar je kan natuurlijk ook: een plakje avocado, tomaat, blaadje sla of paprika toevoegen aan je boterham met ham of kaas. Wil je een keer een tostie? Probeer dan eens een tosti met: avocado, ui, knoflook of tomaat. Dit is een erg lekkere en gezonde toevoeging bij de kaas en of ham.

groenten-eten-5

Leestip: Zo maak je een budgetvriendelijk én voedzaam weekmenu!


Toetjes en pap

Veel mensen denken bij toetjes altijd alleen aan: ijs, yoghurt of pudding. Dit is natuurlijk ook zo maar wist je dat het erg lekker is om gepureerde: pompoen, spinazie, tomaat of komkommer aan je havermout pap, pudding, yoghurt of ijs toe te voegen. Struin het internet af naar een recept of experimenteer zelf, dit voorkomt wellicht teleurstellingen.


Soep

Soep is erg lekker voor tussendoor, als lunch of avondeten. Het is makkelijk te maken en te consumeren. Vaak maak ik soep van diverse groente, kook het dan goed zacht en pureer het met de staafmixer. Het is in ieder geval lekker om tussendoor te nuttigen of bij je boterham of warme maaltijd. Je krijgt zo makkelijk je extra portie groente binnen en je haald zo zeker je 200 gram groente per dag.

groenten-eten-4

Leestip: Zo maak je eenvoudig je eigen pastasaus!


Tussendoortjes!

Vervang je tussendoortje voor een tomaat of een stuk komkommer. Dit is al vaker aan het licht gebracht. Maar het werkt wel. Het is erg gezond en je krijgt makkelijk je groente binnen. Toch is er nog iets wat je kan vervangen. Ooit al eens gedacht aan bloemkool puree in plaats van aardappel puree? Of gedacht aan zeer fijn gesneden broccoli of bloemkool in plaats van rijst? Je ziet het tegenwoordig zelfs bij diverse supermarkten, zeer fijn gesneden groente die ze aanbieden als vervangen van rijst of aardappels. Je kan extra groente dus makkelijk binnenkrijgen door je pasta of rijst een keer te vervangen door extra groente. Daarnaast zijn er ook diverse groente burgers te koop of makkelijk zelf te maken. Vervang deze een of twee keer per week voor je vlees of vis en consumeer zo ook meer groente.

groenten-eten-6

Dit zijn een aantal simpele trucjes waarmee je makkelijk aan de 200 gram per dag kunt komen. Veel vegetariërs en veganisten eten al zo. Dus waarom zou jij het zo niet kunnen? Ga de challenge met jezelf aan en probeer op deze manier meer groente te eten!