Tijdens Kerst en Oud & Nieuw eten we onze buikjes altijd volledig rond, en dat kan aardige gevolgen hebben voor je gewicht. Niet iedereen vindt dit even erg en wil vooral genieten tijdens de feestdagen, maar anderen werken het hele jaar door hard voor hun lichaam. Zij vinden het zonde om dit proces te laten ‘verpesten’ door dat weekje aan het einde van december. Speciaal voor deze mensen hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet, zodat je ook gewoon kunt denken aan je fitheid aan de gourmettafel.

#1. Eet gewoon volgens een normaal patroon

Uitkijken naar het kerstmaal kan ervoor zorgen dat je jezelf gedurende de dag uithongert, zodat je in de avond gewoon kunt eten. Dit is echter geen goed idee, je kunt beter gewoon je normale voedingspatroon aanhouden. Onderzoek toont namelijk aan dat je, wanneer je dit niet doet, ’s avonds veel meer calorieën tot je neemt. Eet dus gewoon een lunch en eet ook nog iets calorie-arms vlak voor het diner. Dit zal ervoor zorgen dat je niet te veel honger hebt.

niet aankomen kerst kerstboom

Lees ook: 3 eenvoudige recepten voor de kerst!


#2. Kies voor de slimme dingen om te eten

Snelle koolhydraten zoals snoep, witbrood en chocolade worden veelvuldig uit de kast gehaald tijdens Kerst. Je kunt echter beter kiezen voor de eiwitrijke onderdelen van de maaltijd. Deze zorgen voor een langere tijd voor een verminderd hongergevoel. Snelle koolhydraten vullen een stuk minder goed dan eiwitrijk voedsel. De verhouding tussen vullen en calorieën is bij eiwitten een stuk beter. Ook zijn eiwitten belangrijk voor je spieren, wat overigens niet betekent dat dit alleen maar geldt voor spierbundels in de sportschool.


#3. Eet van een klein bordje tijdens de kerst

Oké, je hebt misschien niet altijd te kiezen wat de grootte is van je bord, maar als je de keuze wel hebt; ga voor klein. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen worden uitgedaagd om hun bord leeg te eten. Ook als je geen honger meer hebt dus. Bij een kleiner bord zorgt dit voor een stuk minder problemen dan bij een groot bord!

niet aankomen kerst klein bord

Lees ook: De 5 leukste duurzame kerstcadeaus voor mannen!

Drink water

Een groot deel van de calorieën die je binnenkrijgt tijdens de feestdagen zijn in vloeibare vorm. Mijd dus suikerhoudende dranken en drink ook niet te veel bier of wijn. Water zorgt voor een vullend gevoel, is gezond en bevat bovendien geen enkele calorie. Win-win dus! Natuurlijk zeggen wij niet dat je de hele dag door water moet drinken, maar een fles cola omdat het Kerst is, is ook geen goed idee.

niet aankomen kerst water

Kom jij altijd veel aan tijdens de kerst of valt het vaak wel mee? Laat het ons weten in de reacties hieronder!