Animatiefilms zijn ideaal om je verhaal te ondersteunen. Bijvoorbeeld als je een tutorial wilt maken of een specifiek onderwerp duidelijk wilt uitleggen. Dat werkt prima, je trekt dan in ieder geval meer bezoekers c.q. kijkers dan enkel met een lap tekst. Een goede animatievideo zet je niet even zomaar in elkaar. Er zijn tal van zaken waar je rekening mee moet houden als je er serieus mee aan de slag wilt gaan. Ben jij van plan een animatiefilm te laten maken? Hieronder 10 tips!
#1. Doelgroep
Een animatiefilm maak je voor een specifieke doelgroep. Je zal er dus voor willen zorgen dat het relevant is en dat je video je doelgroep aanspreekt. Je zult dus eerst moeten onderzoeken wat je doelgroep is en waar deze actief is. Een animatiefilm op YouTube zal een stuk minder effectief zijn als het grootste deel van je doelgroep op Instagram zit. Ook andere zaken zijn belangrijk. Bestaat je doelgroep uit specialisten of moet het juist een hele eenvoudige animatie worden? Wil je klanten werven met je animatie of moet het juist de zoektocht naar nieuwe collega’s ondersteunen?
#2. Bepaal de juiste boodschap
Natuurlijk wil je informatie verstrekken door middel van je animatievideo, maar probeer het goed te doseren. Verwerk je te veel informatie in je animatie, dan haakt een groot deel van je publiek al snel af. Logisch, een goede animatiefilm duurt 60 – 90 seconden. Kom je er echt niet uit, schakel dan een professional in die je kan helpen om de boodschap op de juiste manier te formuleren.
#3. Heel belangrijk: de tekst
Een goede animatiefilm heeft niet alleen beeld, maar ook geluid. Sterker nog, zonder goede voice-over wordt het een stuk lastiger om voldoende impact te genereren. Kan je zelf goed uit de voeten met tekst? Perfect! Laat een ander de juiste animaties bedenken als je creativiteit te kort komt. De investering verdien je zonder meer terug. Zorg er in ieder geval voor dat je tekst kort en simpel is zodat de gehele doelgroep de boodschap kan begrijpen.
#4. Het storyboard
Een goede animatievideo kan niet zonder storyboard. Kortom, de verhaallijn. Hiermee voorkom je dat je tijdens het hele proces van het maken van de animatiefilm voor verrassingen komt te staan. Is het storyboard klaar, dan is het tijd om de animaties te maken of om dit uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf.
#5. Wees uniek
In zekere zin is een animatiefilm te vergelijken met een logo. Het zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep. Een goede animatievideo heeft daarom ook een geheel eigen stijl. Dat laatste kun je gerust heel ruim interpreteren. Het kan namelijk heel realistisch zijn of juist in de vorm van een cartoon zijn. Bepaal voor jezelf wat het beste bij je past en bij het doel wat je wilt bereiken.
Lees ook: Facebook inzetten voor je bedrijf: 3 tips!
#6. Houd het kort en krachtig
Een goede animatievideo kent een beperkte lengte. Vaak is dat niet meer dan 60 – 90 seconden en die tijd moet je dus gebruiken om je boodschap helder te communiceren. Houdt het daarom kort en bondig. Een langdradig betoog is daarom overbodig, maar beperk je tot de essentie van je verhaal.
#7. Bepaal de levensduur
Een animatiefilm laten maken is vaak een behoorlijke investering en je zult er waarschijnlijk niet op zitten te wachten om elk jaar een nieuwe video te moeten maken. Je kunt zelf voor een groot deel de levensduur van je animatiefilm beïnvloeden. Voorkom bijvoorbeeld dat je jaartallen gaat benoemen of de medewerkers bij naam te gaan vermelden. De kans is immers aanwezig dat je huidige team over een jaar een geheel andere samenstelling heeft. Bekijk het grote plaatje.
#8. Kies de juiste voice-over
Een voice-over kan belangrijk zijn in een animatie. Het is wellicht een detail, maar de begeleidende stem maakt je project helemaal af. Een stem die perfect past bij je video zorgt ervoor dat je doelgroep je boodschap beter opneemt en bepaald daardoor het succes van je inspanningen. De meeste professionele animatie bedrijven beheren een hele catalogus met allerlei stemmen, zodat je altijd de juiste stem voor jouw animatie vindt!
#9. Kies voor ervaring en niet voor de prijs
Weet je wat je wilt en heb je het goed op papier staan, kies dan voor een ervaren bedrijf om je animatievideo te laten maken. De reden hierachter is dat de kwaliteit van de animatie bepaalt hoe jouw doelgroep de video zal ontvangen. Een ervaren animatie studio zal in staat zijn om verschillende stijlen te ontwikkelen, zodat je niet bent gebonden aan slechts één stijl. Als je er daarnaast voor zorgt dat je de voorbereiding gedegen hebt uitgevoerd, wordt het een stuk makkelijker om de juiste partner te selecteren.
#10. Plaats je animatiefilm online
Natuurlijk laat je geen animatiefilm maken om het aan een klein publiek te tonen. YouTube is in veel gevallen een ideale manier om je video onder de aandacht te brengen van een groot publiek. Inmiddels is YouTube de op twee na grootste zoekmachine en dus is de kans groot dat je doelgroep zich hier (ook) bevindt. Nog een groot voordeel: staat jouw animatievideo op YouTube, dan heeft dit zonder meer effect op de vindbaarheid van je onderneming.
Heb jij weleens een animatie video voor je bedrijf laten maken? Zo ja, wat waren je ervaringen? Laat het ons weten in de reacties hieronder!