We doen het bijna allemaal op elk moment dat we even niets anders te doen hebben: onze telefoon checken. In de wachtkamer bij de tandarts, in de kroeg, op de wc, tijdens het kijken van een film en zelfs tijdens een gezellig etentje met je vrienden, de smartphone is er altijd en overal. Tegenwoordig beschikt haast iedereen over mobiele data en zijn we dan met z’n allen ook bijna altijd online. Volgens veel mensen gaat dit ten koste van het echte persoonlijke contact. Denk bijvoorbeeld aan een leuk gesprek met een onbekende in de trein of op het terras terwijl je op iemand zit te wachten. Er zijn dan ook steeds meer mensen die zich afvragen of ze wel altijd online willen zijn. Dit heeft geleid tot een nieuwe trend: bewust offline gaan als nieuwe manier om te ontspannen.

Offline

Veel mensen zijn haast vergeten dat je jouw smartphonegebruik zelf in de hand hebt. Soms moet je inderdaad bereikbaar zijn voor bijvoorbeeld werk maar dit is bij de meeste mensen niet altijd het geval. Je kunt er nog altijd voor kiezen om jouw telefoon een tijdje uit te zetten of hem simpelweg thuis te laten liggen tijdens een avondje uit. Je zult merken dat het niet bij je hebben van een telefoon zorgt dat je veel meer in het moment leeft. Ook heb je eerder goede gesprekken en zie je leuke dingen die je anders meestal niet opvallen. Je hoeft natuurlijk niet in een keer de helft van de tijd zonder smartphone te leven maar een paar kleine stapjes terug zorgen vaak al voor een hoop ontspanning. De volgende 3 tips helpen jouw smartphonegebruik in te perken!

offline 2

Lees ook: Verslaafd aan Social Media? 5 tips om af te kicken!

#1. Kies momenten zonder telefoon

Wat zijn voor jou de echt belangrijke momenten van ontspanning? Als je gaat eten met vrienden of familie, in bad gaat of een goede film gaat kijken heb je niets aan jouw smartphone en kun je hem dus net zo goed uitzetten of wegleggen. Geniet van het moment en maak je niet druk om onbelangrijke appjes of social media updates!

#2. Apps om je gedrag te monitoren

Het is misschien wat ironisch en tegenstrijdig maar er zijn behoorlijk wat apps die je kunnen helpen om jouw smartphonegebruik in te perken. Je kunt bijvoorbeeld de app Forest downloaden die je beloont wanneer je een bepaalde periode niet op jouw telefoon hebt gekeken. Bij de batterijinstellingen van jouw telefoon of via de app Moment kun je zien hoe veel tijd je scherm aan is en de smartphone dus in gebruik. Via de laatste app kun je ook een limiet instellen waardoor je een waarschuwing krijgt als je te veel op je smartphone kijkt.

#3. Notificaties uit

Een eenvoudige maar productieve manier om jouw telefoongebruik in te perken is door notificaties uit te zetten. Een knipperend lampje of geluidje zorgt voor een prikkel om toch weer de smartphone er bij te pakken. Wanneer je jouw notificaties uit zet zul je merken dat je een stuk minder vaak geneigd bent om jouw telefoon te ontgrendelen. Zo dring je jouw smartphonegebruik haast ongemerkt weer wat terug.

Wanneer was jij voor het laatst echt ‘offline’? Laat het ons weten in de reacties hieronder!